Ik doe niet echt aan hypes, volg fashion niet met m’n ogen dicht en als iedereen linksaf slaat vind ik het leuk om rechtsaf te gaan – gewoon omdat het kan. Maar als het gaat om de laatste mode wat betreft diëten, dan sta ik overal vooraan. You name it, I tried it.Hoewel de belofte aan mezelf om nooit meer te diëten op losse schroeven staat omdat het niet lukt zoals ik wil, wappert er nu een nieuwe wind door afval-land: the 30 day shred.

Kort samengevat: 30 dagen achtereen flink afzien, met als resultaat een toned body.Zeggen de mensen die het al gevolgd hebben. Dus ja, dan is de verleiding te groot om me ook niet op deze fitness-hype storten.

30 day shred

30 day shred is een fitnessprogramma van Jillian Michaels; een instructeur du fitness die een programma op dvd heeft uitgebracht om geld te verdienen aan de blubberbuikige wereldburger. Maar de wereld zou de wereld niet zijn, als deze filmpjes niet ook gewoon op YouTube staan zodat je gewoon gratis je lichaam kan tonen.

Het idee is simpel: er zijn drie work-out filmpjes met drie levels waarvan je iedere work-out (ongeveer dertig minuten) tien dagen achter elkaar uitvoert. Heb je tien keer filmpje 1 gedaan, ga je naar level 2 en je eindigt bij 3. Ieder filmpje bevat cardio, gewicht en stretch oefeningen die elkaar afwisselen. Na die 30 dagen kan je afgevallen zijn, maar door de spieropbouw zie je meer resultaat in centimeters dan op de weegschaal. Daarom meet je voordat je begint, na 15 dagen (of na ieder level) en aan het einde de volgende punten:

  • Bovenarmen
  • Borst
  • Onder je borst
  • Taille (smalste stuk)
  • Buik (breedste stuk)
  • Heupen (breedste stuk)
  • Bovenbenen

Als je gaat beginnen, laat het meten dan je echte beginpunt zijn! Alleen dan zie je hoeveel resultaat je hebt behaald. Het is ook leuk voor jezelf om foto’s te maken van jezelf voor en na, bijvoorbeeld in je bikini. Dan zie je duidelijk wat het afzien voor je lichaam gedaan heeft.

Nodig

Je hebt niet veel nodig om dit programma te volgen:

  • een matje om een deel van de oefeningen op te doen
  • gewichtjes – maar twee kleine flesjes water voldoen ook
  • de YouTube filmpjes level 1, level 2 en level 3
  • een goede sportbh, de cardio oefeningen vragen er echt om

Ervaring

Ik kan nog niets zeggen over de resultaten, ik ben afgelopen zondag begonnen met Jillian’s 30 day shred. Wel kan ik zeggen dat het pittig is. Ik loop nu twee dagen met een ongelofelijk irritante spierpijn achter m’n borsten en ik voel dat m’n bovenbenen dingen gedaan hebben waar ze normaal niet aan hoeven te denken. Overigens even de kudo’s naar degene die het verdient, ik heb over de 30 day shred gelezen op de blog van Sharon. Zij is net klaar met dit programma.

Het idee van 30 dagen achtereen sporten – iedere dag sporten… Dat vind ik heftig. Ik sport normaal twee keer per week maar nu moet ik echt inplannen dat ik iedere dag een half uur heftige inspanning moet leveren – na het werk of voor een drukke dag. Maar ik ga het doen. Ik moet nu wel, want over 28 dagen wil ik jullie vertellen of het iets voor mijn lichaam gedaan heb. Helaas, voor en na foto’s gaan jullie niet van me krijgen, ik vind ze iets te confronterend. Maar als je bij Google zoekt op ’30 day shred results’ is dat al genoeg motivatie om ook te beginnen!

Ben je ook bezig, heb je de uitdaging misschien al afgerond of ga je binnenkort beginnen? Laat het me weten in de comments of op twitter (88jaxx) – via het laatste kan je ook volgen of ik het daadwerkelijk vol ga houden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.