Sinds ik de wereld nog heb meegemaakt zonder webshops – omdat internet nog per minuut betaald moest worden – is shoppen met grote stappen vooruit gegaan. En gevaarlijker geworden – want in tien minuten verveling kan je een shitloadgeld uitgeven. Vroeger was je toen nog niet eens in een winkel.

Webshoppen verkies ik nog niet boven slenteren door de winkelstraat, maar ik doe het wel graag. Toch mis ik nog het één en ander in de digitale en fysieke shopwereld. Sommige veranderingen zouden het shoppen zo veel gemakkelijker maken! Hierbij heb ik even niet nagedacht over of het mogelijk is of niet – gewoon wishing for the future.

 

ASOS

Ik kan uren kijken op de site, maar heb er nog nooit iets besteld. Ik weet niet precies welke maat ik moet hebben van deze onbekende kledingmerken. Omdat de prijzen nooit het niveau Primark halen en terugsturen ook weer een lieve duit kost, bestel ik dus maar niet. Want wat heb ik aan een jurkje van € 70,- die niet past? Nog één om in de kast te laten hangen met het kaartje er aan?

Hoe fijn zou het zijn als er gewoon een ASOS om de hoek zat. Voor mij is Amsterdam prima genoeg ‘om de hoek’. Voor mijn part niet eens om producten te kopen, maar alleen al om te passen. Bij Mascha zag ik een tijd geleden dat zij ergens waar waar een webshop een boutique had geopend waar je de kleding uit een webshop kon voelen, passen en zien. Zodat je een beter beeld kreeg van wat je op de webshop wellicht ging kopen. Ideaal!

Maattabel

Graag één die beetje verder gaat dan ‘dit model valt ruim’ of ‘M valt als S’. TopVintage is daar voor mij het ideale voorbeeld van. Van iedere maat staat beschreven, hoeveel centimeter borst, taille en heup en prima in past. Zo behoren webshop-horrors zoals de broek niet hoger wil komen dan je knie, het wel hele korte jurkje en het rokje dat toch niet dicht wil, tot het verleden.

Virtuele paskamer

Je maakt een foto van jezelf, van voren, achteren en de zijkant. In een hemdje en een legging. Die upload je in je persoonlijke (voor niemand zichtbare) profiel. Vervolgens is alle kleding beschikbaar in verschillende maten en kan je die op je eigen paspop (jij zelf!) plakken. Hoe staat dit? Hoe lang valt het jurkje?

Natuurlijk is ieder lijf verschillend en zal het online nooit 100% staan zoals het er in het echt uit ziet, maar het is al een hele grote stap vooruit! Want de foto’s op skinny modellen – daar kan ik me niet mee vergelijken. Of de beelden van HM op computerlichamen? Lekker realistisch. Ik wil zien hoe een shirt valt op een normaal mens.

BH’s om te testen

In Amerika keek ik verrast op toen er een ladekast in het pashokje stond. In de lades zaten verschillende maten en kleuren BH’s, leggings, panty’s, hemdjes en T-shirts. Die kon je aanpassen bij of onder de kleding die je past uit de winkel. Want hoe vaak heb je een jurkje aan tijdens het shoppen als je een blouse past? Ja, kom jij je pashokje (vaak zonder spiegel) maar uit in je string en de nieuwe blouse om te kijken hoe het staat.

Of je hebt je prachtige kanten BH aan en je probeert een tshirt. Dat kant zie je er doorheen en je ziet niet goed hoe je shirt zit. Met een T-shirt BH er onder krijg je een beter beeld. Idem met een hemdje onder een doorzichtige tuniek. Niet zulke hele ingrijpende opties om het winkelen net even gemakkelijker te maken en de koper een luxegevoel te geven.

Alle swatches verzamelen

Beautyaddict in the house! Veel make-up merken zijn voor ons Nederlanders alleen in webshops te koop of ze zijn daar een stuk goedkoper. Helemaal geen probleem, maar hoe weet je nu welke kleur je in je winkelmandje stopt? Daar komt mijn beautyblog verslaving om de hoek kijken. Want ik zoek en google net zo lang tot ik een goede foto vind van het product dat ik in mijn virtuele mandje heb zitten.

Beautyblogs swatchen in de zon en in de schaduw, op de arm en op het gezicht zodat je een goed beeld krijgt van de kleur. Productfoto’s van webshops daar in tegen zijn vaak computerkleuren die volgens het merk in de buurt komen – en daar ben ik het in de praktijk zelden mee eens. Of prachtige foto’s waar meer gelet is op de sfeer dan de kleur duidelijk neerzetten.

Hoe mooi zou het zijn als iedere webshop de samenwerking aan ging met beautyblogs en die foto’s zou gebruiken? Of zelf zulke foto’s maakt. Dat je de Wet & Wild lippenstift in Coral aanklikt in de shop en vervolgens duidelijke foto’s krijgt van swatches op verschillende huidskleuren. Moet toch wel haalbaar zijn denk ik?

En heb jij nog goeie ideeën voor de perfecte shopbeleving?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.